Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! AcceptX
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Expoziție de pictură Felicia Ionescu: Înaripatele Cântătoare

Autor: MAGDALENA POPA BULUC
09 Feb 2020

Luni, 10 februarie 2020, la orele 17.30, va avea loc, în Mica Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția (Palazzo Correr / Campo Santa Fosca / Cannaregio 2214 / Veneția), vernisajul expoziției de pictură Înaripatele cântătoare (Alites – Uccelli canori – în italiană) a artistei Felicia Ionescu (n. 1979).

De mai mulți ani, Felicia Ionescu, membră U.A.P., licențiată în pictură, cadru didactic, din 2002, la Universitatea Națională de Arte din București, abordează problematici legate de simbolismul liric al imaginilor. Ciclul pe care îl prezintă în expoziție este rezultatul reparcurgerii critice a experienței figurative pluriseculare a pictorilor și graficienilor de pe diferite meridiane și aparținând unor diverse culturi plastice în domeniul fascinant al mesajului vizual transmis de reprezentarea zborului păsărilor. Îndrăgostiți de frumusețea acestora și vocalizele lor, numeroși artiști au încercat să alcătuiască metafore vizuale prin care imaginile înaripatelor să sugereze mesaje primite dintr-o lume mirifică a purității, blândeții și libertății mișcării în spații infinite și misterioase. Unele reprezentări din compozițiile dnei Felicia Ionescu au afinități cu interpretările lumii văzduhului din memorabilele stampe din secolele XVIII-XIX ale maeștrilor pictori-graficieni japonezi, din a căror experiență s-au inspirat, în secolul al XX-lea, importanți pictori moderni europeni. Păsările Feliciei Ionescu sunt o variantă originală a metaforelor din pictura artiștilor ce au încercat muzicalizarea imaginii zborului în libertate într-un spațiu prietenos, înnobilat de avântul ritmic, majestuos al aripilor. În antica Roma exista, încă înainte de întemeierea Republicii, figura carismatică a „augurilor”, ființe umane în măsură a intra în sintonie cu lumea înconjurătoare, capabile să înțeleagă ce se poate face în acea lume fără ca alte conștiințe prezente în jur să se opună intenției lor de a face. Idea pictoriței ar fi, deci, aceea de a-l identifica pe spectator cu acel „augur” antic, apt să interpreteze sunetele și zborurile păsărilor în care se puteau întrezări desfășurări evenimențiale favorabile sau nefavorabile pentru individ sau colectivitate. Cântăreții din flaut însoțeau cu melodii „lectura” destinului efectuată de auguri în timpul ceremoniei divinatorii.

Subiectul iconografic al păsării prevestitoare, în sintonie cu inteligența umană, este prezent, de altfel, în toate culturile figurative europene. Numeroși pictori, s-au concentrat asupra imaginii unor înaripate ce au o simbologie proprie în imaginarul popular. Celebră în plan universal a devenit imaginea porumbelului, realizată de Picasso: ea este deja un simbol universal al păcii. În cultura figurativă română recentă, excepționale imagini ale porumbelului alb, încadrat în contexte vizuale diferite, ce au îndemnat la o diversificare a sensurilor simbolice percepute de spectator, au fost realizate de Mihu Vulcănescu (1937-1994), artist al cărui talent a fost prețuit mult în Italia, țară în care s-a și stins.

Conceptul expoziției doamnei Felicia Ionescu ține cont de experiențe artistice validate de istoria culturii și preia, în mod creator, simbolistica păsării benefice. Porumbeii artistei devin personaje misterioase ale călătoriei într-un spațiu perceput precum prietenos în principal prin prezența păsării în imensitățile tainice ale văzduhului. Compozițiile Feliciei Ionescu au rafinamentul picturilor peisagistice chineze din timpul dinastiei Quing, emană liniște, îndeamnă la fraternizarea cu aripile rătăcite în imensitatea peisajului celest. Sunt un imn al libertății în spațiu, al certitudinilor vieții.

Felicia Ionescu are, în pofida vârstei tinere, o experiență artistică foarte bogată și o experiență culturală pe măsură. Între 2003 și 2019, a participat la numeroase expoziții artistice de grup, în țară și străinătate (Germania, Grecia, Bulgaria, Slovacia, Serbia etc.). În Italia a expus, în 2007, la Torino. În Romania, a avut mai multe expoziții personale între 2002 și 2019: dintre acestea le menționăm pe cel de la Centrul Artelor Vizuale din București, din 2011 (Rota Fortuna) și de la Muzeul Țăranului Român, în 2016 (Fragil, expoziție de pictură și desen).

 

 

 

 

 

Ultima oră
Alte titluri din: Arte Vizuale
Lumina din întuneric Lumina din întuneric
Povestea lui Brâncuși, scoasă la licitație Povestea lui Brâncuși, scoasă la licitație
Mai multe titluri din: Arte Vizuale
Antena3.ro Horoscop pentru săptămâna 24 februarie - 1 martie, cu Camelia Pătrășcanu. Balanțele au o săptămână plină de emoții, Săgetătorii își încarcă bateriile
Libertatea.ro Alertă de cod galben și portocaliu în toată țara. Când intră în vigoare
A1.ro „M-am culcat cu 130 de bărbaţi până la 28 de ani, inclusiv cu patru într-o zi” Confesiunea unei tinere și problema dependenței sexuale. Realitate sau exces?
IncomeMagazine.ro BestJobs: Speranța de angajare a tinerilor a crescut în 2019
Observator.ro Mărturie cutremurătoare, după atacul din Germania