Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! AcceptX
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Expoziţie “FERDINAND ȘI MARIA. Regii Marii Uniri”

Autor: MAGDALENA POPA BULUC
18 Iul 2019

La Muzeul Național de Artă al României are loc astăzi vernisajul expoziției Ferdinand și Maria. Regii Marii Uniri. Expoziţia este realizată în parteneriat cu Muzeul Militar Național „Ferdinand I”, Muzeul Național al Țăranului Român, Casa Memorială „Costin Petrescu” și Biblioteca Academiei Române.

O suită impresionantă de portrete, cele mai multe dintre ele oficiale, aduc un omagiu regelui Ferdinand și reginei Maria, făuritorii României Mari, familiarizând-ne cu limbajul gestual și corporal al portretisticii oficiale de acum o sută de ani. Portretele de acest fel au contribuit la conturarea memoriei colective, păstrând vie peste generații amintirea unor monarhi care s-au pus cu toată energia și devotamentul în slujba țării lor de adopție.

Ferdinand și Maria sunt înfățișați în picioare, așezați sau bust, frontal sau din trei-sferturi; atributele regale legate de actul guvernării (sceptrul, coroana, mantia de hermină), cele militare (costum, caschetă, medalii), sau cele răspândite de propaganda epocii în imaginarul popular (costumul de infirmieră sau cel de comandant onorific al Regimentului IV Roșiori) figurează la loc de cinste. Portretele ilustrează mecanisme specifice artelor vizuale și rolul acestora în fixarea anumitor chipuri sau imagini în memoria colectivă a unui popor, în generarea de legături sentimentale.

Printre cele mai spectaculoase atribute de reprezentare este costumul popular românesc. Continuând o tradiție preluată de la predecesoarea sa, regina Elisabeta, regina Maria l-a adoptat, fiind deseori fotografiată și pictată înveșmântată în acest costum care o definește ca reprezentantă a poporului său de adopție. Model și sursă de inspirație pentru intelectuali și artiști de pretutindeni, fermecați de prezența sa carismatică, ea contribuie astfel la creșterea interesului pentru valorificarea artei populare autohtone, artă care devine și pentru publicul internațional un important reper identitar.

Etosul care îi animă pe cei doi monarhi răzbate din portrete și devine parte a discursului național așa cum se configurează el în perioada interbelică, inclusiv prin programul iconografic al spațiilor oficiale din palatul regal sau al Ateneului Român din București.  

Realizate în perioade diferite, ele sunt opera unor artiști autohtoni (Milița Pătrașcu, Ipolit Strâmbu, Costin Petrescu, Nicolae Vermont) sau străini (Philip de Laszlo, Alfred Schwartz, Albertine Ruprecht) care au izbutit să imortalizeze convingător trăsăturile definitorii și caracterul celor două personalități istorice care au marcat devenirea României moderne în timpul și după Primul Război Mondial.

           Lor li se adaugă un album de schițe în acuarelă ale reginei Maria; ele îmbogățesc perspectiva istorică cu una artistică, studiile de flori presărate cu diverse elemente geometrice și simbolice punând în lumină sensibilitatea reginei, ilustrată în acest caz prin practicarea unui limbaj decorativ specific stilului Art Nouveau atât de admirat în tinerețe. Printre constantele vieții reginei Maria se numără de altfel, alături de atașamentul față de arta populară și de tradițiile culturale autohtone, disponibilitatea pentru practicarea diferitelor genuri artistice, între care un loc special îl ocupă literatura. 

          O suită inedită de fotografii și colaje cu articole din ziare de epocă din arhiva sculptorului Alexandru Severin adaugă valoare documentară unei duble perspective, artistică și istorică.

          Expoziția prilejuiește astfel reîntâlnirea cu figuri fondatoare ale României Mari și subliniază rolul picturii, al sculpturii și al artelor grafice la creionarea unei conștiințe naționale din care familia regală face parte integrantă.

 

Coordonatori proiect: Liviu Constantinescu, Octavian Boicescu

Curator: Alina Petrescu

 

 

 

 

         

 

 

Ultima oră
Alte titluri din: Arte Vizuale
Vernisajul expoziției Enric Fort Ballester The End of Caresses la Galeria Quadro  21 Vernisajul expoziției Enric Fort Ballester The End of Caresses la Galeria Quadro  21
EXPOZIȚII ÎN FNT 2019 EXPOZIȚII ÎN FNT 2019
Mai multe titluri din: Arte Vizuale
Antena3.ro Oamenii aflați la o înmormântare au avut parte de surpriza vieții lor. Din coșciug, defunctul a început să țipe: „Lăsați-mă să ies, e al naibii de întuneric aici!”
Libertatea.ro Becali i-a dat Teodorei 1 milion de euro la nuntă. Cât a primit de la frații Ioan şi Victor Becali
A1.ro Gigi Becali a umilit-o chiar la nuntă! Ce s-a întâmplat la ora 6:00 dimineața! ”S-a întors spre ea și i-a...” ȘOC pentru invitați
IncomeMagazine.ro BestJobs: Unde au căutat românii să se angajeze în luna iunie. Companiile au înregistrat cu 5% mai multe aplicări la joburi în această perioadă
Observator.ro Horoscop 16 octombrie