×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Modelul Belina, importat de Emil Boc la Cluj

Autor: ION ALEXANDRU
15 Mai 2018

Trei kilometri liniari dintr-un drum de interes naţional, aflat în proprietatea publică a statului și în administrarea Ministerului Transporturilor, au fost transmişi, în data de 3 mai, prin hotărâre de Guvern, în proprietatea publică a statului și în administrarea Consiliului Local Cluj-Napoca. Actele normative care au stat la baza emiterii acestui HG sunt identice cu cele invocate la adoptarea HG privind transferul Braţului Pavel și al Insulei Belina, din proprietatea publică a statului, în proprietatea publică a Consiliului Judeţean Teleorman. Până și valoarea de inventar a bunurilor transferate în cele două hotărâri de Guvern este similară, respectiv un leu, cu singura diferenţă că, în cazul transferului drumului către orașul condus de Emil Boc, Executivul a decis declasarea lui din drum de interes naţional, în drum de interes local.

În vara anului trecut, exact în perioada în care DNA anunţa faptul că anchetează modul în care Guvernul României a decis transferul unei proprietăţi din domeniul public al statului, în domeniul public al unei autorităţi locale, fără consultarea Parlamentului, Emil Boc, primarul Municipiului Cluj-Napoca, a iniţiat și a supus votului Consiliului Local un proiect de hotărâre prin care solicita transmiterea, din proprietatea publică a statului și din administrarea Ministerului Transporturilor, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în proprietatea publică a Municipiului Cluj-Napoca și în administrarea Consiliului Local, a unui sector de drum, în lungime de trei kilometri, precum și un teren aferent acestuia, în suprafaţă totală de 1,5490 hectare.

Pe data de 2 august 2017, Consiliul Local Cluj-Napoca emite Hotărârea nr. 776, prin care aprobă proiectul primarului și solicită Guvernului transferul terenului în proprietatea publică a orașului și în administrarea emitentului acestui act administrativ. De remarcat este faptul că Emil Boc a mai cerut acest transfer, iar Consiliul Local l-a aprobat, încă din anul 2016, când la Palatul Victoria se afla instalat Guvernul tehnocrat.

Bunul public, transferat prin proces-verbal

Ei bine, nici amicul politic al lui Boc, Dacian Cioloș, nici Guvernul condus de Mihai Tudose, cel pe vremea căruia a fost făcută a doua solicitare, nu au dat curs cererii. A dat curs, în schimb, Cabinetul condus de Viorica Dăncilă. Astfel, la data de 3 mai 2018, Executivul emite Hotărârea de Guvern nr. 290, privind transmiterea sectorului de drum naţional, inclusiv a terenului aferent, din domeniul public al statului, în domeniul public al Municipiului Cluj-Napoca, declasând, totodată, acest teren din categoria funcţională a drumurilor de interes naţional și încadrându-l în categoria drumurilor de interes local. În acest sens, Varianta Trafic Greu din intravilanul Clujului, situat între km 0+00 și km 3+00, în lungime de trei kilometri liniari, precum și Teren Variantă Trafic Greu Cluj, cu suprafaţa de 1,5490 ha, ambele având, potrivit anexei care face parte integrantă din Hotărârea de Guvern, valoarea de inventar de un leu.

Hotărârea emisă la începutul acestui an poartă semnătura premierului Viorica Dăncilă şi este contrasemnată de către miniștrii Paul Stănescu, Lucian Șova și Eugen Orlando Teodorovici.

Ambele HG-uri, emise în baza aceleiași legislaţii

DNA a pus în mișcare acţiunea penală și a inculpat-o pe fostul vicepremier Sevil Shhaideh pentru că, în anul 2013, a întocmit nota de fundamentare și a supus aprobării Guvernului un HG identic, prin care Braţul Pavel și Insula Belina au fost trecute, din domeniul public al statului, în proprietatea publică a Consiliului Judeţean Teleorman. Atât actul normativ din 2013, respectiv HG 943/2013, cât și hotărârea având ca obiect sectorul de drum naţional transmis către primăria lui Emil Boc, în 2018, au la baza întocmirii lor prevederile articolului 108 din Constituţie și ale articolului 9, alineat 1, din Legea nr. 213/1998.

În cazul Hotărârii de Guvern din 2013, DNA susţine, în actul de acuzare, că inţiatorul a făcut demersurile adoptării ei, “cunoscând, prin aceasta, că întocmește acte care încalcă o serie de dispoziţii, cum ar fi articolul 136, alineat 3, din Constituţia României (…) sau art. 3, alineat 2, din Legea 213/1998, privind buurile proprietate publică”.

“În anul 2013, prin acţiunea concertată a unor persoane cu funcţii publice, părţi din Insula Belina și Braţul Pavel (cu suprafaţă de 278,78 ha, respectiv 45 ha), situate în albia minoră a Dunării, au trecut ilegal din proprietatea statului în proprietatea judeţului Teleorman și în administrarea Consiliului Judeţean Teleorman. Fiind situate în albia minoră a Dunării, Insula Belina și Braţul Pavel fac parte din domeniul public al statului prin efectul legii și al Constituţiei, prin urmare nu puteau fi trecute în proprietatea vreunui consiliu judeţean prin hotărâre de Guvern, ci doar prin lege”, precizează procurorii într-un comunicat de presă remis în data de 25 aprilie 2018. Situaţia este, așadar, absolut identică din acest punct de vedere cu cea în care se regăsește sectorul de drum naţional care a intrat în posesia Primăriei Cluj-Napoca, deoarece, nici în acest caz, nu a fost adoptată vreo lege, așa cum pretind procurorii că ar fi legal.

Pentru afacerea din 2013, s-au ales cu dosare și remitentul, și primitorul

Atât în ceea ce privește adoptarea HG 290/2018, cât și a HG 943/2013, transferurile de bunuri aflate în proprietatea publică a statului au fost iniţiate de către reprezentanţii administraţiei publice locale beneficiare. Astfel, dacă sectorul de drum de interes public naţional, declasat, a fost cerut Guvernului printr-un proiect iniţiat de primarul Municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, în cazul Braţului Pavel și al Insulei Belina, iniţiatorul transferului a fost identificat de către DNA în persoana lui Adrian Ionuţ Gâdea, fost președinte al Consiliului Judeţean Teleorman. Acesta este, în prezent, pus sub acuzare pentru abuz în serviciu, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, cu consecinţe deosebit de grave. Mai exact, “în perioada iunie 2013 - septembrie 2013, a fost acela care a promovat un proiect de hotărâre de Consiliu Judeţean privind transferul Insulei Belina şi Braţului Pavel în proprietatea judeţului Teleorman şi în administrarea Consiliului Judeţean, a iniţiat un proiect de hotărâre de Guvern reţinând, în mod vădit contrar legii, legalitatea proiectului cu caracter individual, având cunoştinţă despre încălcarea dispoziţiilor legale care reglementează normele de tehnică legislative”, conform actului de acuzare.

Actul normativ include menţiunea că predarea-primirea sectorului de drum naţional și a terenului aferent acestuia se va face pe bază de protocol încheiat între Ministerul Transporturilor și Consiliul Local Cluj-Napoca, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ.

 

Ultima oră
Alte titluri din: Anchete
Afaceri liberale cu panouri de avertizare la Transgaz SA Mediaș Afaceri liberale cu panouri de avertizare la Transgaz SA Mediaș
Mircea Băsescu, în război cu propria firmă. Cum și-a crescut de patru ori salariul, în timp ce compania falimenta Mircea Băsescu, în război cu propria firmă. Cum și-a crescut de patru ori salariul, în timp ce compania falimenta
Mai multe titluri din: Anchete
Antena3.ro Mergea la muncă, când o mașină a oprit lângă ea, iar bărbatul de la volan i-a dat un bilet. Când l-a citit, a împietrit. Nu i-a venit să creadă că este posibil așa ceva
Libertatea.ro Misterul cadavrelor. Care a fost rezultatul testului poligraf
A1.ro Profeția ȘOCANTĂ, ce-ți va da fiori reci! Fenomenele extreme din ultima perioadă vor avea efecte devastatoare: ”Bucăți de gheață pluteau și înaintau cu repeziciune. Vom auzi de prăpădul...”
IncomeMagazine.ro Cate rachete balistice are armata Rusiei?
Observator.ro Horoscop 19 iulie 2018. Dragoste miraculoasă, veste bună și bani mulți