Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! AcceptX
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Undă verde în comisiile din Senat: profesorii pot avea statut de autoritate publică

Autor: L. BUDIN
09 Oct 2019

Ieri, s-a aflat în dezbaterea comisiilor permanente din Senat (Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport şi Comisia juridică) propunerea legislativă privind „învestirea personalului didactic cu exerciţiul autorităţii publice”, iar senatorii au dat raport comun de admitere. Federaţiile de părinţi şi elevi susţin însă că proiectul respectiv poate da naştere la abuzuri.

Proiectul de lege privind  „învestirea personalului didactic de predare, de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământul preuniversitar cu exerciţiul autorităţii publice, pe timpul şi în legătură cu îndeplinirea atribuţiilor de serviciu” a fost adoptat tacit de Camera Deputaţilor, în 2016, a fost avizat favorabil ieri, în comisiile senatoriale de specialitate, şi urmează să fie dezbătut în Senat – for decicizional în acest caz.  În expunerea de motive, se invocă lipsa de protecţie juridică a cadrelor didactice faţă de hărţuirea şi agresiunile venite din partea elevilor, părinţilor sau reprezentanţilor legali ai acestora.

Raportul a fost adoptat cu un amendament propus de senatorul Liviu Pop, preşedintele Comisiei pentru învăţământ, prin care se renunţă la majorarea cu o treime, aşa cum prevede forma adoptată iniţial de Camera Deputaţilor, a pedepselor prevăzute de lege pentru ameninţări, loviri sau alte violenţe cauzatoare de moarte sau omor, în cazul categoriei de personal din învăţământul preuniversitar prevăzut în proiect. La majorarea pedepsei cu o treime se renunţă şi în cazul săvârşirii unei infracţiuni împotriva unei cadru didactic, asupra unui membru al familiei ori asupra bunurilor acestuia.

 

Un statut controversat

Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Naţională a Părinţilor din Învăţământul Preuniversitar (FNAP) au redactat o scrisoare deschisă către preşedintele Klaus Iohannis, cerându-i să blocheze proiectul de lege cu pricina. „Din punct de vedere juridic, statutul de autoritate publică le oferă profesorilor un avantaj în situaţiile de conflict dintre elevi şi profesori (...), avantaj care, deşi în aparenţă pare a fi un lucru pozitiv, va avea efecte grave în sistem, constituind o pârghie pe care elevii, în momentul de faţă, nu o au, deşi cazurile în care elevii sunt victime ale abuzurilor în mediul şcolar sunt mai numeroase”, se menţionează în documentul respectiv.

„Se creează un prcedent periculos”, ne-a declarat Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiei de Părinţi din Învăţământul Preunivesitar - FNAP. „Sunt de acord că avem nevoie de un climat de disciplină în şcoli, dar asta se câştigă, nu se impune. Există deja legi şi regulamente care sancţionează eventualele abateri. Nu e nevoie de un cadru legislativ excedcentar ca să întărim statutul profesorilor.”

Riscurile, adaugă Cristache, este să apară situaţii în care un profesor mai zelos să acuze un elev, fără o bază reală, iar elevul să nu se poată demonstra contrariul, riscând să fie pedepsit mult prea aspru. „Dacă aş fi cadru didactic, mi-ar fi ruşine să mă folosesc de un astfel de statut suplimentar. Ar însemna că nu sunt un pedagog adevărat, că nu pot să mă impun în faţa copiilor”, mai spune preşedintele FNAP.

„Nu puţine sunt cazurile în care unii profesori (...) abuzează elevii, mai ales pe cei cu probleme emoţionale sau cu dificultăţi de integrare în mediul educaţional, iar cazurile în care drepturile elevilor sunt încălcate de către profesori sunt chiar şi mai numeroase.”

Scrisoare deschisă, semnată de Consiliul Naţional al Elevilor şi de Federaţia Naţională a Părinţilor din Învăţământul Preuniversitar

Ultima oră
Alte titluri din: Educatie
Peste 100 de universități din 12 țări vor fi prezente la târgul educațional RIUF Peste 100 de universități din 12 țări vor fi prezente la târgul educațional RIUF
Învăţământul de stat vs Învăţământul privat Învăţământul de stat vs Învăţământul privat
Mai multe titluri din: Educatie
Antena3.ro Mihai a plecat în Marea Britanie să lucreze pentru o companie uriașă. A ajuns să doarmă în gări și în trenuri, după ce a înțeles pe propria piele cum este sistemul britanic. Acum se gândește tot mai mult la România
Libertatea.ro Un bărbat care a reclamat un transport de lemne a primit a 2-a zi un plic. Ce conținea
A1.ro A dat frâu liber pasiunii și a ajuns direct la spital! Femeie de 43 de ani, operată de urgență după ce a acceptat o practică bizară în amor
IncomeMagazine.ro BestJobs: Speranța de angajare a tinerilor a crescut în 2019
Observator.ro Horoscop 22 octombrie