Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! AcceptX
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cât de periculos este banalul paracetamol

Autor: MONICA COSAC
19 Noi 2019

Deşi este considerat un medicament banal, care poate fi cumpărat, de altfel, de oricine, din orice farmacie, fără să fie nevoie de o prescripţie medicală, paracetamol poate fi mortal. Medicii avertizează că, luat în doze mari, este extrem de toxic şi poate duce la o necroză ireversibilă a ficatului. În sezonul virozelor, românii înghit în neştire tot felul de pilule sau prafuri la plic pentru „răceală şi gripă”, deşi majoritatea conţin aceeaşi substanţă: paracetamol. Potrivit specialiştilor, reclamele excesive la medicamentele „de sezon” contribuie la supradozajul involuntar.

Un tânăr student, în vârstă de 19 ani, este în stare foarte gravă după ce s-a tratat singur pentru o viroză și a înghițit 16 pastile de paracetamol. Băiatul a fost internat vineri noaptea la secția ATI a Spitalului Judeţean „Sfântul Spiridon“ din Iaşi, însă, ulterior, starea lui s-a agravat și, duminică, a fost transferat cu elicopterul la Institutul Fundeni din Capitală, cu insuficiență hepatică fulminantă toxică.

Un medicament care se găseşte „pe toate drumurile” la liber, paracetamolul are acțiune analgezică și antipiretică, fiind recomandat frecvent pentru febră și tratamentul durerilor uşoare şi medii cu diferite localizări: cap, articulații, dinți, dureri faringiene sau durerea la locul vaccinării.

Medicului Tudor Ciuhodaru avertizează, însă, că acest medicament este foarte toxic pentru ficat, dacă se depășește doza, iar „10 comprimate de paracetamol pot fi mortale”.

„Reacţiile adverse pot fi reduse la minimum prin administrarea celei mai mici doze eficace pentru cea mai scurtă perioadă necesară controlării simptomelor. De aceea, nu se recomandă administrarea la intervale mai mici de 4 ore şi nu trebuie administrate mai mult de 4 doze pe zi. Dacă simptomele persistă mai mult de 3 zile, este necesară reevaluarea diagnosticului şi tratamentului. Copilul nu este un adult în miniatură (metabolismul diferit impune ajustarea dozelor), iar la copii cu vârsta sub 6 ani recomandăm utilizarea formelor farmaceutice adecvate vârstei (10 - 15 mg/kg/la o administrare)”, spune dr. Tudor Ciuhodaru. Potrivit medicului, în caz de supradozaj (terapeutic sau intoxicaţie accidentală), „se impune tratament medical imediat (urgent la spital), chiar dacă nu sunt prezente manifestări clinice”. „Nu lăsați copiilor acces liber la medicamente (necesar un dulap închis). Intoxicația cu 10 comprimate de paracetamol poate fi mortală chiar la adult”, mai spune dr. Ciuhodaru.

Legile privind introducerea educației pentru sănătate și predarea de noțiuni de prim ajutor au fost depuse de mine în fiecare sesiune parlamentară. Așteaptă doar să fie adoptate.

Dr. Tudor Ciuhodaru

 

Alcoolul accentuează efectul toxic

După administrarea unor doze mari sau în caz de utilizare zilnică, printre efectele adverse ale paracetamolului se numără şi hepatotoxicitate cu necroză hepatică generalizată și ireversibilă. Efectul hepatotoxic este accentuat de alcool, cofeină şi barbiturice (o clasă de medicamente cu acțiune calmantă, sedativă, anticonvulsivă, anestezică). Primele semne ale intoxicaţie cu paracetamol sunt: paloare, greață, vărsături, anorexie, dureri abdominal.  În intoxicațiile cu doze mult mai mari, acestea sunt înlocuite sau însoțite de: agitație, delir, hipotermie , dispnee, hipotensiune arterială și tahicardie mergând până la șoc sau comă.

 

Semnele intoxicației apar la doze foarte variate, începând cu 5g (care se găsesc, spre exemplu, în 5 pliculeţe de Coldrex), însă, în cazul unor persoane care au şi alte afecţiuni ale ficatului sau rinichilor, ori în cazul copiilor, dozele periculoase pot fi mult mai mici.

 

Zeci de denumiri, acelaşi medicament

Din dorinţa de a scăpa mai repede de o viroză, foarte mulţi oameni cumpără de la farmacie mai multe produse pentru „răceală şi gripă”, pe care, de multe ori, la iau în acelaşi timp, fără să realizeze că majoritatea conţin, practic, acelaşi medicament: paracetamol.

„Nu ştiu numărul exact, dar pe piaţă sunt zeci de medicamente care conţin paracetamol, dar au altă denumire. Noi avem doar câteva dintre ele: Fevex, Teraflu, Coldrex – care conţine o doză mai mare de paracetamol, de 1.000 de mg -, Parasinus, Panadol, siropul Panadol, Panadol Rapid sau alte forme.. toate conţin paracetamol. Antinevralgic, Cafetin, iarăşi, conţin paracetamol şi sunt sub formă de comprimate”, ne-a spun farmacistul Robert Ilanu, de la o farmacie din zona Băneasa. Potrivit specialistului, aceste produse pentru „răceală şi gripă” sunt, totodată, şi cele mai vândute medicamente în această perioadă.

   

Românii, educaţi cu reclame

Specialiştii mai spun că, în lipsa cursurilor de Educaţie pentru sănătate la şcoală, o greşeală frecventă în reclamele la medicamentele „pentru răceală şi gripă” a produs „o confuzie adânc împământenită în rândul românilor”, în ciuda faptului că „gripa nu este egal răceală şi nici ceva asemănător”.

„De când începe toamna şi până la începutul primăverii asistăm, pe tv,  la o multitudine de reclame la medicamente şi produse medicamentoase pe care scrie clar: «bun pentru gripă şi răceală». Această expresie creează confuzie, acel «şi» pune semn de egalitate între cele două afecţiuni şi nu este deloc aşa”, atrage atenţia şi medicul epidemiolog Diana Stoica, de la Asociaţia pentru Prevenirea şi Controlul Infecţiilor (APCI).

Ultima oră
Alte titluri din: Social
Primul centru metropolitan pentru victimele violenței domestice a fost înființat la Cluj Primul centru metropolitan pentru victimele violenței domestice a fost înființat la Cluj
Premii de excelenţă pentru gardienii identităţii româneşti Premii de excelenţă pentru gardienii identităţii româneşti
Mai multe titluri din: Social
Antena3.ro De trei luni de zile, oamenii care locuiau într-un cartier de la marginea Brașovului au observat o femeie ciudată. Când se apropiau de ea, femeia se făcea nevăzută. Misterul a fost recent elucidat
Libertatea.ro Reacția lui Adrian Năstase după ce a aflat că Iohannis vrea să-i retragă decorația
A1.ro Polițista Andrea și-a distrus cariera, cu o partidă de amor! Cu cine s-a iubit. „Regret nespus!”
IncomeMagazine.ro BestJobs: Speranța de angajare a tinerilor a crescut în 2019
Observator.ro Horoscop 11 decembrie