Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! AcceptX
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cum scăpăm de depresia de după vacanţă

Autor: OANA PORTASE
10 Oct 2019

Perioada vacanţelor a trecut şi s-a dus şi luna septembrie, când mai ciupeam câte un weekend la mare pentru că vremea era blândă. Temperaturile au scăzut brusc, iar ploile nu lipsesc. Un tablou „ideal” pentru instalarea depresiei de după vacanţă. Ca să nu fim foarte afectaţi, este important felul în care ne raportăm la perioada rece şi ce planuri ne facem pentru finalul de an.

Readaptarea se face greu

Revenirea la locul de muncă după mai multe zile libere poate fi dificilă pentru mulţi dintre noi. Unii se adaptează greu la programul avut înainte de vacanţă, au probleme de concentrare şi de randament. Pe lângă aceste dificultăţi se adaugă şi oboseala, pierderea poftei de mâncare, tristeţea, nostalgia. Studiile arată că o persoană din două poate suferi de depresia de după vacanţă. „Schimbările de vreme aduc cu ele scăderea imunităţii, instalarea depresiei în unele cazuri, insomnii, care sunt semne ale asteniei de toamnă. Cel mai adesea vorbim despre stări depresive, mai puţin despre depresie în sensul tehnic. Este vorba de readaptarea la ritmul de lucru sau la programul de şcoală, de asumarea unor responsabilităţi, de ieşirea din zona de confort pentru o perioadă mai îndelungata. Astfel, e important modul în care ne setăm mental pentru lunile de toamnăşi de iarnă”, explică psihologul Lorena Diaconescu pentru Jurnalul.

LA CE SĂ FII ATENT

  • Oboseală prelungită
  • Lipsa poftei de mâncare
  • Dureri de cap
  • Iritabilitate
  • Lipsă de entuziasm
  • Somn agitat
  • Lipsă de randament
  • Putere scăzută de concentrare
  • Tristeţe
  • Nostalgie

 

În unele cazuri, vacanţa de vară sau cea din septembrie este planificată intens timp de mai mult de jumătate de an. Se investeşte timp, se acumulează mult entuziasm şi reprezintă cea mai importantă şi lungă perioadă de relaxare din an. Faptul că s-a terminat vine ca o lovitură. Pentru mulţi dintre noi, vacanţa e un timp suspendat, lucru care ne protejează de problemele pe care le avem în mod normal. Reluarea activităţilor de zi cu zi înseamnă şi revenirea la problemele pe care le-am dat la o parte în perioada vacanţei. Acest lucru poate fi copleşitor pentru mintea noastră chiar dacă, teoretic, ne-am întors odihniţi.

 

CE MĂSURI SĂ IEI

  • Păstrează două zile libere la întoarcerea din vacanţă
  • Implică-te în proiecte noi
  • Fă sport
  • Planifică-ţi viitoarele vacanţe

 

Planurile de viitor ajută

Din moment ce stările depresive nu reprezintă o realitate clinică, simptomele depresiei de post-vacanţă ar trebui să treacă în mod natural, chiar dacă par copleşitoare. Specialiştii recomandă câţiva paşi pentru a trece mai repede peste această perioadă. Dacă stările de rău persistă, atunci ar trebui să apelăm la un psiholog. „Dacă ne gândim la faptul că vacanţa ne-a încărcat bateriile, putem privi mai relaxaţi sarcinile de lucru. Ceea ce ar fi important de ştiut este necesitatea de a gestiona corect timpul, respectiv să putem strecura şi momente de relaxare pe parcursul unei săptămâni, să respectăm cu stricteţe regula de a avea cel puţin o zi liberă pe săptămână, de a nu neglija orele de somn şi calitatea acestuia. De asemenea, e foarte bine să avem o privire de ansamblu asupra viitorului apropiat, să identificam zilele importante, sărbătorile şi alte ocazii ce constituie momente de bucurie în familie sau în grupul de prieteni, şi să ne pregătim să ne bucurăm de ele în anotimpul rece”, mai spune psihologul Lorena Diaconescu.

Întoarcerea din concediu cu o seară înainte de a începe munca este obositoare atât fizic, cât şi psihic. Specialiştii recomandă două zile libere la întoarcerea din vacanţă. Vor fi zile de readaptare la viaţa de zi cu zi şi fiecare se va putea gândi, în tihnă, la lucrurile pe care le are de rezolvat în perioada următoare.

Planurile de viitor şi proiectele care ne entuziasmează sunt cheia pentru a trece cât mai repede peste această perioadă de readaptare. Putem planifica vacanţa de sărbători, cadourile de Crăciun şi weekend-urile la munte.

Nu ar trebui să neglijăm nici alimentaţia şi sportul. Mişcarea ajută la producerea de endorfine care ne dau o stare de bine şi calmează durerile.

 

 

 

 

Ultima oră
Alte titluri din: Viaţă sănătoasă
Sindromul X metabolic, „balaurul” omului modern Sindromul X metabolic, „balaurul” omului modern
Boala Addison – cauze, diagnostic, tratament Boala Addison – cauze, diagnostic, tratament
Mai multe titluri din: Viaţă sănătoasă
Antena3.ro Mihai a plecat în Marea Britanie să lucreze pentru o companie uriașă. A ajuns să doarmă în gări și în trenuri, după ce a înțeles pe propria piele cum este sistemul britanic. Acum se gândește tot mai mult la România
Libertatea.ro Un bărbat care a reclamat un transport de lemne a primit a 2-a zi un plic. Ce conținea
A1.ro A dat frâu liber pasiunii și a ajuns direct la spital! Femeie de 43 de ani, operată de urgență după ce a acceptat o practică bizară în amor
IncomeMagazine.ro BestJobs: Speranța de angajare a tinerilor a crescut în 2019
Observator.ro Horoscop 22 octombrie